Wczoraj późnym wieczorem ukazał się kontrowersyjny poselski projekt ustawy, wprowadzający możliwość testowania pracowników raz w tygodniu i umożliwiający nakładanie kar finansowych na pracowników nieprzetestowanych i pracodawców, którzy nie sprawdzali testów swojej załodze.
Poniżej przedstawiamy główne założenia projektu:
- Pracownik będzie mógł wykonać bezpłatny test raz w tygodniu, przy czym częstotliwość wykonywania testów zależna będzie od panującej sytuacji epidemiologicznej.
- Pracodawca będzie mógł żądać od pracownika podania informacji o posiadaniu negatywnego testu wykonanego nie wcześniej niż 48 godzin przed jego okazaniem.
Projekt zakłada możliwość żądania odszkodowania, gdy:
- Pracownik podejrzewa, że zaraził się wirusem SARS‑CoV‑2w miejscu pracy– wówczas może złożyć wniosek o odszkodowanie od współpracowników, którzy nie poddali się testowi;
- Pracodawca nie skorzysta z możliwości weryfikacji testów– wówczas, jeśli chory pracownik ma podejrzenie, że do zakażenia doszło w zakładzie pracy, może wystąpić do wojewody o wszczęcie postępowania o odszkodowanie z tytułu zakażenia wirusem SARS‑CoV‑2 od pracodawcy.
Wysokość odszkodowania wynosić ma równowartość 5-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli obecnie 15.050 zł.
Link do projektu: https://orka.sejm.gov.pl/Druki9ka.nsf/0/A096A91E85D8026FC12587D700674C18/%24File/1981.pdf