Wystartował program „Aktywny rodzic”
Od 1 października 2024 r. opiekunowie dzieci w wieku 12-35 miesięcy mogą wnioskować o nowe świadczenie pieniężne „aktywny rodzic”, nazywane potocznie też „babciowym”. Celem świadczenia jest aktywizacja zawodowa rodziców wychowujących najmłodsze dzieci. Świadczenie będzie przyznawane w wysokości do 1500 zł (w przypadku dzieci z orzeczeniem niepełnosprawności do 1900 zł), które mają być wykorzystane przez rodziców na zorganizowanie opieki nad maluchem. Program nie narzuca formy wykorzystania świadczenia, może ono pokrywać koszty opieki w żłobku – wtedy transferowane jest bezpośrednio do placówki, lub wykorzystane na opłacenie niani. Do uzyskania świadczenia nie jest konieczne przedstawianie umowy zawartej z nianią.
Wysokość świadczenia nie jest uzależniona od dochodu. Jedynym warunkiem jest pozostawanie opiekunów dziecka w zatrudnieniu. Świadczenie „aktywny rodzic” przysługuje, jeśli oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Badany jest łączny poziom aktywności zawodowej rodziców.
Specustawa powodziowa – z jakich rozwiązań mogą skorzystać pracownicy?
Osoby, których domy i zakłady pracy zostały dotknięte powodzią mogą skorzystać ze szczególnych rozwiązań, zawartych w tzw. specustawie powodziowej. Specustawa wprowadza następujące rozwiązania, które mają pomóc w łączeniu pracy zawodowej i usuwaniu skutków kataklizmu.
- Pracownicy bezpośrednio poszkodowani w powodzi będą mogli skorzystać z 20 dni specjalnego zwolnienia od pracy. W tym okresie zachowają prawo do wynagrodzenia, liczonego jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy.
- Nieobecność w pracy spowodowana usuwaniem skutków powodzi jest traktowana jako nieobecność usprawiedliwiona. W okresie 10 dni takiej nieobecności pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, liczone jako odpowiednia część wynagrodzenia minimalnego.
- Zwiększono liczbę dni urlopu na żądanie z 4 do 8.
- Pracownicy mogą korzystać z urlopu wypoczynkowego w wymiarze godzinowym, odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy. W ten sposób można wykorzystać 5 dni urlopu.
- Pracownicy mogą wnioskować o obniżenie wymiaru czasu pracy, maksymalnie do ½ etatu.
- Pracownicy dotknięci powodzią nie mogą być zatrudniani w godzinach nadliczbowych lub wysyłani w podróż służbową bez ich zgody.
- Zwieszeniu ulega bieg terminów związanych z roszczeniami pracowniczymi – bieg terminów rozpocznie się dopiero po upływie 14 dni od daty określonej w rozporządzeniach powodziowych.
Ogłoszenie stawki minimalnej na przyszły rok
Znamy już wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, która będzie obowiązywała od 2025 r. Zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem wynagrodzenie wyniesie 4666 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – 30,50 zł brutto. Nie przewidziano drugiego wzrostu wynagrodzenia minimalnego w lipcu, jak to miało miejsce w poprzednich latach. Ostateczna wysokość wynagrodzenia minimalnego jest wyższa, niż przewidywana w projekcie.