W dniu 13 stycznia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o pracy zdalnej i kontroli trzeźwości odrzucając wszystkie poprawki zaproponowane przez Senat. Ustawa czeka już na podpis Prezydenta i publikację.
Przypominamy, że zgodnie z ustawą zmiany wejdą w życie odpowiednio:
- po 14 dniach od ogłoszenia ustawy- w zakresie przepisów dotyczących kontroli trzeźwości;
- po 2 miesiącach od ogłoszenia ustawy- w zakresie przepisów dotyczących pracy zdalnej.
Praca zdalna
- Praca zdalna będzie pracą wykonywaną całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą.
- Praca zdalna może być wprowadzona na etapie zawierania umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Pracodawca będzie miał możliwość jednostronnego zlecenia wykonywania pracy zdalnej tylko w szczególnych przypadkach – obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu lub gdy jest to niezbędne ze względu na obowiązek zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Co do zasady, wykonywanie pracy zdalnej będzie wymagało uzyskania zgody pracownika.
- Zasady wykonywania pracy zdalnej będą określane w formie:
- porozumienia zawieranego ze związkami zawodowymi,
- w regulaminie wydanym przez pracodawcę po konsultacji z przedstawicielami pracowników,
- w porozumieniu zawartym z pracownikiem, albo
- w poleceniu wykonywania pracy zdalnej.
- Pracodawca, co do zasady, nie będzie mógł odmówić pracy zdalnej rodzicom, którzy wychowują dziecko do 4. roku życia, rodzicom i opiekunom osób z niepełnosprawnością oraz kobietom w ciąży.
- Pracodawca będzie zobowiązany dostarczyć pracownikowi niezbędne do pracy zdalnej materiały i narzędzia. Wykorzystywanie przez pracownika własnego sprzętu, materiałów i narzędzi będzie wymagało wypłaty ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu.
- Pracownik będzie miał prawo do okazjonalnej pracy zdalnej w wymiarze 24 dni w roku.
Wraz z wejściem nowych przepisów w zakresie pracy zdalnej, przepisy o pracy zdalnej wynikające z przepisów Tarczy Antykryzysowej przestaną obowiązywać.
Kontrola trzeźwości
- Kontrola trzeźwości pracowników może przybrać formę kontroli prewencyjnej lub kontroli w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że pracownik jest w stanie nietrzeźwości po użyciu alkoholu lub innych substancji.
- Pracodawca będzie miał obowiązek uregulować zasady kontroli prewencyjnej w regulaminie pracy, układzie zbiorowym lub obwieszczeniu oraz powiadomić pracowników o wprowadzeniu tych zasad 2 tygodnie wcześniej. Wprowadzane zasady będą musiały być uprzednio uzgodnione ze związkami zawodowymi.
- Kontrola trzeźwości będzie stosowana przez pracodawcę w celu ochrony życia i zdrowia pracowników i innych osób lub ochrony mienia przy użyciu urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
- Na żądanie pracodawcy badania trzeźwości będą przeprowadzone przez organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policję).
- Stan po użyciu alkoholu oznacza zawartość powyżej 0,2 ‰ stężenia alkoholu we krwi albo powyżej 0,1 mg stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu.
- Kontrole będą również możliwe wobec osób współpracujących z pracodawcą na podstawie umów cywilnoprawnych takich jak umowa zlecenie, umowa o dzieło czy B2B.