W Sołtysiński Kawecki & Szlęzak wykorzystujemy narzędzia sztucznej inteligencji w codziennej pracy zespołu. Obsługujemy klientów z całego świata i świadczymy usługi we wszystkich dziedzinach prawa istotnych dla prowadzenia biznesu. Nasz zespół składa się z ponad 180 prawników, w tym 37 partnerów. Wprowadzenie sztucznej inteligencji do SK&S ma na celu zwiększenie konkurencyjności i przyspieszenie procesów prawnych w organizacji. Dzięki nowym narzędziom opartym na AI, stawiamy na efektywność i innowacyjność, nadając jednocześnie priorytet bezpieczeństwu danych.
Nowoczesne technologie w służbie prawa
Pracownicy kancelarii przekonują, że Microsoft Copilot nie jest tylko bardziej zaawansowaną wyszukiwarką lub narzędziem, które samodzielnie wykona zaawansowaną pracę merytoryczną za prawnika. Prawnicy postrzegają Microsoft Copilot jako asystenta, który przyspiesza i ułatwia ich zadania, takie jak podsumowanie spotkań, weryfikowanie argumentacji, pisanie maili, skracanie dłuższych wywodów prawniczych. Microsoft Copilot nie zastępuje prawnika, ale wspiera go (np. potrafi odwołać się do istniejących przepisów i opisać wskazane podstawowe kwestie prawne czy przygotować fragmenty dokumentu prawnego w niektórych obszarach w oparciu o otrzymane wytyczne). W każdym jednak momencie konieczna jest kontrola merytoryczna efektu pracy AI przez prawnika.
Nasi prawnicy wykorzystują Microsoft Copilot do różnych zadań, takich jak tworzenie podsumowań dłuższych dokumentów, tłumaczenie tekstów i ich sprawdzanie pod kątem spójności terminologicznej, przygotowywanie pierwszych wersji maili i krótkich informacji prawnych.
„M365 Copilot wspiera mnie w pracy z tekstem. Jest bardzo przydatny w tworzeniu podsumowań, edytowaniu oraz tłumaczeniu tekstów, w tym też tekstów prawnych i porad, które opracowuję podczas pracy merytorycznej” – podkreśla Katarzyna Wnuk, prawniczka w kancelarii SK&S.
Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję wspierają prawników także w pracy koncepcyjnej i tej wymagającej kreatywności.
„M365 Copilot umożliwia mi przygotowanie pierwszych projektów prezentacji na bazie istniejącego już dokumentu – zwykle jest to dobra baza, od której można zacząć. Pozwala to na zaoszczędzenie znacznej ilości czasu. Dodatkowo używam AI do weryfikacji swoich pomysłów lub rozwiązań” – mówi Agata Szeliga, partner w kancelarii SK&S.
Z danych raportu McKinsey Global Institute wynika, że około 20% czynności wykonywanych przez prawników można zautomatyzować dzięki technologii AI. Eksperci prognozują, że odsetek ten będzie wzrastać, ponieważ generatywna sztuczna inteligencja przyspiesza automatyzację, zwłaszcza w zadaniach związanych z zarządzaniem dokumentami, wyszukiwaniem informacji i analizą prawną. Ta technologia pomaga prawnikom skupić się na bardziej złożonych, strategicznych aspektach swojej pracy. McKinsey prognozuje także, że adopcja AI może prowadzić do większej efektywności w firmach prawniczych, chociaż wciąż wyzwaniem pozostaje zarządzanie ryzykiem i dokładnością systemów AI.
Dla nas, jako SK&S, sztuczna inteligencja, jej zastosowanie i polityka wykorzystania w pracy prawników jest elementem długofalowej i efektywnej strategii rozwoju całej organizacji.
„Dzisiaj nikt, a szczególnie prawnicy, którzy na co dzień stykają się z szeregiem skomplikowanych spraw, nie zadają już pytania „czy warto wykorzystywać technologię do pracy?”. Właściwe pytanie brzmi: w jaki sposób zrobić to dobrze, efektywnie, a przede wszystkim bezpiecznie i z zachowaniem wszelkich reguł oraz dostosowaniem do regulacji. Prawnicy kancelarii SK&S są niezwykle świadomi szans i wyzwań, jakie przynosi dzisiaj AI, a ich codzienna praktyka z wykorzystaniem takich narzędzi, jak Copilot M365 pokazuje, że prawo w parze z technologią może przynieść szybsze rozwiązania i bardziej konkurencyjne usługi dla klientów” – mówi Renata Zalewska, Radca Prawny w polskiej spółce Microsoft.
Bezpieczeństwo danych priorytetem
Używanie sztucznej inteligencji w usługach prawnych wymaga szczególnej dbałości o bezpieczeństwo danych. Zwracamy szczególną uwagę na poufność danych klientów i bezpieczeństwo wszelkich informacji, z którymi prawnicy mają do czynienia na co dzień wprowadzając wytyczne dotyczące korzystania ze sztucznej inteligencji.
„Poufność danych klientów i ich bezpieczeństwo jest fundamentalną sprawą w pracy prawnika. Równocześnie istnieje pokusa korzystania przez prawników z ogólnie dostępnych narzędzi opartych o AI bez uwzględnienia tej niezwykle ważnej kwestii. Przykładem złych praktyk może być korzystanie z rozwiązań AI udostępnianych w sieci bez pełnej anonimizacji promptów. Dlatego kancelarie muszą uwzględnić te zagrożenia w swoich politykach i korzystać jedynie z narzędzi pochodzących od wiarygodnych dostawców. Trzeba znaleźć złoty środek między zakazem korzystania z tego typu narzędzi, a zupełną dowolnością” – przekonuje Mikołaj Sowiński, partner w kancelarii SK&S.
W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych, kancelaria stawia na zaufane technologie. Z najnowszego raportu Microsoft Digital Defense wynika, że Polska jest trzecim najczęściej atakowanym krajem w Europie. Ponadto z raportu dowiadujemy się, że liczba analizowanych sygnałów o anomaliach wzrosła z 65 do 78 bilionów dziennie, a klienci stają w obliczu ponad 600 milionów ataków każdego dnia. Te dane są alarmujące i na pewno są poddawane analizie świadomych użytkowników technologii.
„W każdej organizacji konieczne jest dzisiaj wprowadzenie odpowiednich regulacji wewnętrznych oraz szkoleń. W SK&S wdrożyliśmy jasne zasady, zarówno te zwracające uwagę na kwestie poufności i odpowiedzialnego stosowania, jak i obowiązek informowania współpracującego prawnika lub przełożonego, że dany materiał był wygenerowany przy pomocy AI. Przeprowadzamy też okresowe szkolenia z wykorzystania AI w firmie” – mówi Agata Szeliga.
Przyszłość prawa z AI
Dla nas ważna jest implementacja AI jako narzędzia wspierającego codzienną pracę prawnika i umożliwiającego lepsze, bardziej konkurencyjne usługi dla klientów.
„Automatyzacja powtarzalnych zadań jest korzystna nie tylko dla nas, ale i dla naszych klientów, którym możemy zaoferować bardziej kompleksowe i precyzyjne doradztwo. Korzystanie ze standardowego, sprawdzonego narzędzia AI takiego jak M365 Copilot pomoże też przejść w przyszłości na bardziej zaawansowane narzędzia AI. Rozumiemy jednocześnie, że rosnąca cyfryzacja stawia przed nami nowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa danych. W związku z tym, wdrażając AI, dbamy o zachowanie najwyższych standardów ochrony poufnych informacji klientów” – dodaje Agata Szeliga.
W Kancelarii mamy zespół, który opiniuje narzędzia AI i dostosowuje rekomendacje. Szerszą perspektywę daje również współpraca pomiędzy zespołami AI i IT w kancelarii. Dzięki wypracowanym procesom i ich stałej ewaluacji możliwa jest efektywna integracja prawa i technologii przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa danych – kluczowego aspektu działalności firmy doradczej. W SK&S jesteśmy także zainteresowani rozszerzaniem możliwości Microsoft Copilot przez integrację z innymi systemami za pomocą już dostępnych lub nowych „wtyczek” (ang. plug in), aby szerzej wykorzystywać swój know-how za pomocą sztucznej inteligencji.