Legal Alert | Zmiany w ustawie o rynku mocy

W dniu 18 marca 2025 r. weszła w życie ustawa zmieniającą ustawę o rynku mocy („Nowelizacja”). Nowelizacja stanowi kolejną, po niedawnej zmianie z dnia 24 stycznia 2025 r. („Nowelizacja styczniowa”), modyfikację mechanizmu rynku mocy. Zmiany mają na celu zabezpieczenie mocy dyspozycyjnej w systemie i wprowadzają dwa nowe rodzaje aukcji rynku mocy, umożliwiające wsparcie również źródeł niespełniających standardów emisyjnych.

Derogacja przepisów unijnych zatwierdzona przez Komisję Europejską

Opisane poniżej zmiany są wynikiem wdrożenia wobec Polski derogacji przepisów unijnych pakietu EMD (ang. Energy Market Design) zatwierdzonej przez Komisję Europejską do końca 2028 roku.

Wprowadzenie limitu emisji 550 kg CO2/MWh ograniczyło dostęp jednostek innych, niż pogodowo zależne i gazowe, do wsparcia w ramach aukcji rynku mocy, co może zagrażać pełnemu pokryciu zapotrzebowania na moc.

Wspomniana derogacja pozwala na utrzymanie, pod pewnymi warunkami, wsparcia dla jednostek wytwórczych, które rozpoczęły produkcję komercyjną przed dniem 4 lipca 2019 r. a ich emisyjność przekracza limit 550 kg CO2/MWh, jak również pozwalają zwiększyć prawdopodobieństwo korzystania z systemu przez jednostki gazowe.

Aukcje uzupełniające – zmiany wprowadzone w styczniu 2025 r.

Na mocy przepisów Nowelizacji styczniowej, wprowadzono nowy typ aukcji, tzw. aukcje uzupełniające, które mają być przeprowadzone po zakończeniu aukcji głównych oraz aukcji dodatkowych, w przypadku, gdy ilość zdolności wytwórczych oferowanych w aukcji głównej oraz aukcjach dodatkowych na dany rok dostaw nie jest wystarczająca, aby rozwiązać problem związany z wystarczalnością zapotrzebowania na moc Aukcje uzupełniające planowane są na okresy dostaw (i) II. połowę 2025 r.; oraz (ii): 2026 r., i 2027 r.

Informacje o dacie przeprowadzenia aukcji uzupełniającej Operator Systemu Przesyłowego ogłasza do 30 kwietnia roku poprzedzającego okres dostaw. W przypadku aukcji uzupełniającej na II. połowę 2025 r., OSP obowiązany jest poinformować o dacie przeprowadzeniu aukcji uzupełniającej do 31 marca 2025 r. Co istotne, dla aukcji uzupełniających przewidziano cenę maksymalną dla cenobiorcy w wysokości 72 euro/kW.

Dla kogo aukcje uzupełniające?

Do udziału w aukcjach uzupełniających będą uprawnione:

  • istniejące jednostki wytwórcze,
  • istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne (które wcześniej wygrały aukcję wstępną na dany okres dostaw, ale nie zawarły umowy mocowej),
  • jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz
  • jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych (na zasadach jak jednostki wytwórcze zagraniczne),
  • jednostki DSR planowane,

a także

  • jednostki wytwórcze, które rozpoczęły produkcję komercyjną przed dniem 4 lipca 2019 r. oraz przekraczają limit emisyjności

W aukcjach uzupełniających dotyczących tego samego okresu dostaw nie będą mogły wziąć udziału jednostki rynku mocy objęte obowiązkiem mocowym na dany rok dostaw lub jednostki fizyczne, wchodząca w skład takiej jednostki rynku mocy.

Aby uczestniczyć w aukcjach uzupełniających podmiot powinien wcześniej poddać się certyfikacji ogólnej, oraz uczestniczyć w certyfikacji do aukcji uzupełniającej.

Aukcje dogrywkowe

Na podstawie Nowelizacji, wprowadzono również kolejny rodzaj aukcji – aukcje dogrywkowe – planowane na lata dostaw 2029 i 2030. Aukcje dogrywkowe mają być przeprowadzone po aukcji głównej na dany rok dostaw, w przypadku, gdy po zakończeniu aukcji głównych nie będzie osiągnięte wystarczające zabezpieczenie zapotrzebowania na moc. Wówczas OSP przygotuje analizę i rekomendacje w przedmiocie przeprowadzenia aukcji dogrywkowej oraz jej parametrów.

Parametry aukcji dogrywkowej na dany rok dostaw, w szczególności korekcyjne współczynniki dyspozycyjności dla poszczególnych grup technologii czy jednostkowe poziomy nakładów inwestycyjnych odniesione do mocy osiągalnej netto, zostaną każdorazowo ustalone w drodze rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku przeprowadzenia aukcji głównej, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.

Dla kogo aukcje dogrywkowe?

Do udziału w aukcjach dogrywkowych będą uprawnione takie same podmioty, jak w przypadku aukcji głównej, tzn:

  • istniejące jednostki wytwórcze,
  • modernizowane jednostki wytwórcze,
  • nowe jednostki wytwórcze,
  • istniejące jednostki wytwórcze zagraniczne,
  • jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych oraz
  • jednostki DSR składające się z istniejących jednostek fizycznych zagranicznych (na zasadach, jak jednostki wytwórcze zagraniczne),
  • jednostki DSR planowane, a także
  • jednostki wytwórcze, które dopiero złożyły wniosek o wydanie warunków przyłączenia, pod warunkiem że ich technologia pozwala na nieprzerwaną dostawę mocy przez co najmniej 48 godzin

Aby uczestniczyć w aukcjach dogrywkowych, podmiot powinien wcześniej poddać się procesowi certyfikacji ogólnej, oraz uczestniczyć w certyfikacji do aukcji dogrywkowej.

Zmiany w Regulaminie rynku mocy

W dniu 6 marca 2025 r., Prezes URE zatwierdził Kartę Aktualizacji nr RRM/Z/10B/2024 do Regulaminu rynku mocy.

Zmiany mają na celu uproszczenie procedury rejestracyjnej rynku mocy oraz dostosowanie warunków udziału w certyfikacji do aukcji głównej lub aukcji dodatkowych do zmian w zawartości wniosku o wpis do rejestru. Modyfikacji ulega bowiem zakres informacji zawartych we wniosku o wpis do rejestru rynku mocy, poprzez rezygnację z wymogu przedłożenia:

  1. planu pracy na kolejne pięć lat – w przypadku jednostek fizycznych wytwórczych,
  2. informacji o zamiarze zgłoszenia danej jednostki do udziału w najbliższej aukcji głównej lub w aukcjach dodatkowych lub oświadczenia o nieuczestniczeniu w nich, oraz
  3. wskazania roku dostaw, którego dotyczyć będzie aukcja główna w przypadku planowanej jednostki fizycznej wytwórczej.

Pobierz alert w wersji PDF.

Powiązane

Szanowni Państwo,

Chcielibyśmy poinformować, że w ostatnich dniach w sieci pojawiły się fałszywe wiadomości e-mail podszywające się pod naszą Kancelarię. W niektórych przypadkach do wiadomości dołączane są rzekome faktury wystawione przez naszą Kancelarię.

Fałszywe e-maile można rozpoznać po tym, że są wysyłane z nietypowych, nieznanych adresów, które nie należą do naszej domeny. Dodatkowo, często wiadomości te są wysyłane z adresów łudząco podobnych do adresów faktycznych nadawców. Pragniemy podkreślić, że nasza Kancelaria nie ma żadnego związku z tymi wiadomościami. Wszystkie oficjalne wiadomości od nas są wysyłane wyłącznie z adresów w domenie @skslegal.pl.

Informujemy, że w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa zawiadomiliśmy Policję, to jest Centralne Biuro Zapobiegania Cyberprzestępczości. Prosimy o ostrożność: dokładnie sprawdzajcie Państwo adres nadawcy wiadomości i nie otwierajcie podejrzanych e-maili ani załączników. W razie wątpliwości zalecamy natychmiastowe usunięcie takiej korespondencji.