Zbliża się czas zgłoszenia przez spółki handlowe danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych

Już 13 października 2019 r. zacznie działać Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Prawie wszystkie spółki handlowe będą musiały w odpowiednim terminie złożyć do Rejestru informacje o swoich beneficjentach rzeczywistych.

 

Kim jest beneficjent rzeczywisty? 

Beneficjentem rzeczywistym (UBO) jest osoba fizyczna, która bezpośrednio lub pośrednio sprawuje kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia. Szczegółowe zasady ustalania UBO zawiera ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML).

 

Jak ustalić beneficjenta rzeczywistego? 

Prawidłowe ustalenie UBO jest procesem skomplikowanym. O tym, czy określona osoba fizyczna posiada status UBO może decydować wiele okoliczności faktycznych i prawnych, w tym m.in.:

  • faktyczne oddziaływanie na spółkę
  • bezpośredni i pośredni udział kapitałowy w spółce
  • bezpośrednie lub pośrednie dysponowanie głosami w organie stanowiącym
  • szczególne uprawnienia korporacyjne (np. uprawnienie do powoływania większości członków organu zarządzającego)
  • wykonywanie praw użytkownika z udziałów lub akcji
  • wykonywanie praw zastawnika z udziałów lub akcji (np. w przypadku zobowiązań kredytowych zabezpieczonych zastawem)

Kto musi zgłaszać beneficjenta rzeczywistego? 

Wszystkie (!):

  • spółki jawne
  • spółki komandytowe
  • spółki komandytowo-akcyjne
  • spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
  • spółki akcyjne (z wyjątkiem spółek publicznych)

Kiedy trzeba dokonać zgłoszenia? 

  • od 13.10.2019 r. dla nowych spółek
  • max. do 13.04.2020 r. dla spółek już istniejących
  • ciągły obowiązek aktualizacji danych

Co grozi za brak zgłoszenia? 

Niedopełnienie przez spółkę obowiązku zgłoszenia informacji w odpowiednim terminie jest zagrożone karą pieniężną do wysokości 1 000 000 PLN

 

Jak możemy pomóc? 

  • Przeprowadzenie dedykowanego badania Q&A w celu ustalenia beneficjentów rzeczywistych
  • Sporządzenie lub weryfikacja dokumentacji zgłoszeniowej do Rejestru
  • Uregulowanie procedur związanych z aktualizacją danych w Rejestrze

 

Pobierz alert w wersji pdf.

Powiązane

Szanowni Państwo,

Chcielibyśmy poinformować, że w ostatnich dniach w sieci pojawiły się fałszywe wiadomości e-mail podszywające się pod naszą Kancelarię. W niektórych przypadkach do wiadomości dołączane są rzekome faktury wystawione przez naszą Kancelarię.

Fałszywe e-maile można rozpoznać po tym, że są wysyłane z nietypowych, nieznanych adresów, które nie należą do naszej domeny. Dodatkowo, często wiadomości te są wysyłane z adresów łudząco podobnych do adresów faktycznych nadawców. Pragniemy podkreślić, że nasza Kancelaria nie ma żadnego związku z tymi wiadomościami. Wszystkie oficjalne wiadomości od nas są wysyłane wyłącznie z adresów w domenie @skslegal.pl.

Informujemy, że w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa zawiadomiliśmy Policję, to jest Centralne Biuro Zapobiegania Cyberprzestępczości. Prosimy o ostrożność: dokładnie sprawdzajcie Państwo adres nadawcy wiadomości i nie otwierajcie podejrzanych e-maili ani załączników. W razie wątpliwości zalecamy natychmiastowe usunięcie takiej korespondencji.