Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawiło projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych („Ustawa”). Ustawa przewiduje rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych, których pośrednio odczuły wzrost cen uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, przenoszony w cenach energii elektrycznej. Poniżej przedstawiamy zasadnicze założenia Ustawy.
SEKTORY ENERGOCHŁONNE
[columns-container class=”color”]
REKOMPENSATY BĘDĄ MOGŁY ZOSTAĆ PRZYZNANE PODMIOTOM WYKONUJĄCYM DZIAŁALNOŚC W JEDNYM Z NASTĘPUJĄCYCH SEKTORÓW (PODSEKTORÓW) ENERGOCHŁONNYCH
[/columns-container]
[columns-container class=”color”]
[one-half-first] SEKTORY (PKD 2007/PKWIU 2015) [/one-half-first]
[one-half] PODSEKTORY (PKD 2007/PKWiU 2015) [/one-half]
[/columns-container]
|
Podsektory w ramach produkcji tworzyw sztucznych
Podsektory w ramach produkcji pulpy – 17.11:
|
WARUNKI PRZYZNANIA REKOMPENSAT
Przedsiębiorstwo ubiegające się o przyznanie rekompensat musi spełniać następujące warunki:
- tytuł prawny do eksploatacji instalacji wytwarzającej co najmniej jeden produkt z sektora (podsektora) energochłonnego;
- faktyczna eksploatacja przedmiotowej instalacji;
- wdrożenie co najmniej jednego z następujących systemów zarządzania środowiskiem lub energią:
- system zarządzania środowiskiem EMAS zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady 1221/2009;
- systemu zarządzania środowiskiem, który został potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 1400;
- systemu zarządzania energią, który został potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytująca certyfikatem ISO 50001;
- brak zachodzenia którejkolwiek z następujących okoliczności:
- postawienie w stan likwidacji lub wszczęcie postępowania upadłościowego;
- zaległości w zapłacie podatków stanowiących dochód budżetu państwa (w szczególności VAT, PIT, CIT, podatek akcyzowy), z wyłączeniem przypadków uzyskania przewidzianego prawem zwolnienia, odroczenia lub rozłożenia na raty zaległości podatkowych albo podatku lub wstrzymania w całości wykonania decyzji właściwego organu podatkowego;
- zaległości podmiotu w opłacie należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, z wyjątkiem przypadków, gdy została zawarta umowa o odroczenie terminu płatności albo umowę o rozłożeniu na raty należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne;
- trwałość (zaprzestanie produkcji przed upływem 2 lat następujących po roku kalendarzowym, w którym zostały przyznane rekompensaty, skutkuje obowiązkiem zwrotu pomocy z odsetkami).
PROCEDURA WYPŁACANIA REKOMPENSAT
ORGAN WŁAŚCIWY |
Rekompensaty są przyznawane na podstawie decyzji wydawanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetycznej („Prezes URE”). |
|
TRYB PRZYZNAWANIA |
Rekompensaty mogą być przyznane wyłącznie na podstawie wniosku przedłożonego do dnia 31 marca roku następującego po roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty (przy czym wniosek o rekompensaty za rok 2018 należy złożyć w terminie 2 m-cy od dnia wejścia w życie Ustawy). Beneficjent składa jeden wniosek obejmujący wszystkie instalacje, w odniesieniu do których podmiot ubiega się o przyznanie rekompensat. Treść wniosku i listę załączników określa Ustawa. |
|
WERYFIKACJA WNIOSKU |
Przedłożony wniosek podlega uprzedniej weryfikacji pod kątem poprawności, wiarygodności oraz dokładności zawartych w nim danych przez podmiot prowadzący działania weryfikacyjne w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych („Weryfikator” w rozumieniu Ustawy oraz rozporządzenia Komisji 2018/2067). Z przeprowadzonej kontroli Weryfikator sporządza opinię, która stanowi jeden z załączników wniosku. Koszty sporządzenia opinii ponosi wnioskodawca. Niezależnie od tego, Prezes URE przed wydaniem decyzji również dokonuje weryfikacji wniosku w zakresie poprawności, wiarygodności oraz dokładności zawartych w nim danych. |
|
DATA PRZYZNANIA |
Decyzja o przyznaniu rekompensaty i jej wysokości wydawana jest przez Prezesa URE do dnia 30 września roku następującego po roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty. Od decyzji służy odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do dnia 7 października Prezes URE przekazuje ministrowi właściwemu ds. gospodarki oraz Bankowi Gospodarstwa Krajowego wykaz podmiotów uprawnionych do otrzymania rekompensaty wraz z wysokością rekompensat. |
|
TERMIN I FORMA WYPŁATY |
Rekompensaty są wypłacane jednorazowo przez Bank Gospodarstwa Krajowego w terminie 30 dni od momentu przekazania przez Prezesa URE wykazu podmiotów uprawnionych. |
SPOSÓB OBLICZANIA REKOMPENSAT
Wysokość rekompensat oblicza się co do zasady z uwzględnieniem następujących danych i wielkości:
- intensywność pomocy określająca część pośrednich kosztów uprawnień do emisji rekompensowanych na podstawie Ustawy (co do zasady 0,75, za zastrzeżeniem, że dla rekompensat za rok 2018 r. intensywność pomocy jest wyższa i wynosi 0,8);
- wskaźnik emisji na 1 MWh energii elektrycznej (0,88 Mg CO2/MWh);
- terminowa cena uprawnień do emisji obliczana dla kontraktów terminowych z dostawą w grudniu roku, za który przyznawane są rekompensaty, obliczana jako średnia arytmetyczna dziennych cen zamknięcia na giełdach ICE i EEX z okresu od 1 stycznia do 31 grudnia roku poprzedzającego rok kalendarzowy, za który przyznawane są rekompensaty (25,02 zł dla rekompensat za rok 2018);
- wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej zależny od rodzaju produktów wytwarzanych w poszczególnych instalacjach zgodnie z załącznikiem nr 2 do Ustawy;
- produkcja referencyjna w danej instalacji bądź referencyjne zużycie energii (obliczanych co do zasady jako średnia roczna produkcja z (a) co najmniej 6 lat okresu 2005-2011, albo (b) okresu od drugiego do czwartego roku co najmniej 4-letniego okresu eksploatacji poprzedzającego rok, za który przyznawana jest rekompensata, albo (c) całego okresu, w którym instalacja była eksploatowana w okresie nie dłuższym niż 4 lata przed rokiem, za który przyznawana jest rekompensata albo (d) okresu jednego roku – jeżeli instalacja nie była eksploatowana co najmniej 1 rok przed rokiem, za który przyznawana jest rekompensata).
Rekompensaty obliczone w oparciu o powyższe dane ulegają stosownemu zmniejszeniu:
- o kwotę stanowiąca równowartość rekompensaty obliczonej na podstawie wskaźnika efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej dla 1 GWh energii (dla roku 2018 r. kwota ta wynosi 14 091,80 zł);
- stosownie do procentowego udziału zużycia energii elektrycznej z autogeneracji wytwarzanej przez beneficjenta w jednostkach nieuczestniczących w systemie handlu uprawnieniami do emisji, a także w instalacjach (współ)spalania biomasy (tj. w zakresie, w jakim zużyta energia elektryczna nie jest obciążona kosztami zakupu uprawnień do emisji);
- w przypadku, gdy poziom produkcji w danej instalacji w stosunku do produkcji referencyjnej w tej instalacji spadnie o co najmniej 50% (przy czym spadek produkcji o co najmniej 50% powoduje zmniejszenie rekompensaty o 50%, spadek produkcji o co najmniej 75% powoduje zmniejszenie rekompensaty o 75%, a w przypadku spadku produkcji o 90% rekompensat nie przyznaje się).
Ponadto, o ile łączna suma rekompensat, które miałyby zostać przyznane w danym roku, przekracza limit określony w Ustawie, kwoty wszystkich rekompensat pomniejsza się proporcjonalnie.
BUDŻET I SPOSÓB FINANSOWANIA
Ustawa ustanawia państwowy fundusz celowy pod nazwą Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, przeznaczony na wypłatę rekompensat. FRPKE będzie zasilany z 25% środków uzyskanych ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, odsetkami od wolnych środków FRPKE przekazanych w zarządzanie, środkami uzyskanymi w wyniku wydania przez Prezesa URE decyzji o obowiązku zwrotu przyznanej rekompensaty oraz innymi przychodami.
Dysponentem FRPKE będzie Minister Gospodarki, a podmiotem dokonującym obsługi bankowej (w tym wypłat) – Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ustawa zastrzega, że maksymalny limity środków finansowych przeznaczonych na przyznanie rekompensat został ustalony na poziomie 25% środków uzyskanych ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych w roku kalendarzowym poprzedzającym rok kalendarzowy, za który będą przyznawane rekompensaty. Przy czym wskazany maksymalny limit środków przeznaczonych na wypłatę rekompensat jest pomniejszony jeszcze o wysokość rekompensat należnych za poprzednie lata, a wypłaconych w danym roku kalendarzowym.
SANKCJE
Zdarzenie |
Sankcja |
|
Podanie we wnioskach błędnych informacji lub odmowa współpracy podczas postępowania w zakresie udzielenia rekompensat (z wyjątkiem przypadków, gdy nieprawdziwe dane zawarte we wniosku miały nieznaczny wpływ na decyzję o przyznaniu rekompensat lub były niezgodnościami mniejszej wagi lub w trakcie rozpatrywania wniosku nastąpiła zmiana stanu faktycznego mająca wpływ na prawdziwość podanych danych). |
Zakaz ubiegania się o rekompensaty przez dany podmiot przez okres 3 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym decyzja o zakazie ubiegania się o przyznanie rekompensat stała się prawomocna. |
|
Nieprzedstawienie przez wnioskodawcę dokumentów lub informacji niezbędnych do weryfikacji danych przedstawionych we wniosku lub uniemożliwienie przez wnioskodawcę wglądu do ksiąg rachunkowych, mimo stosownego żądania Prezesa URE. |
Kara pieniężna do dwukrotności bezpodstawnie uzyskanych rekompensat. |
|
Nieprzedstawienie przez podmiot inny, niż wnioskodawca, dokumentów lub informacji niezbędnych do weryfikacji danych przedstawionych we wniosku, mimo stosownego żądania Prezesa URE. |
Kara pieniężna do 10 000 zł. |
|
Wypłata rekompensaty w nadmiernej wysokości (w tym z uwagi na niespełnianie warunków przyznania rekompensat, podania niewłaściwych danych, zaprzestanie produkcji przed upływem 2 lat). |
Zwrot rekompensaty w części nienależnej wraz z odsetkami. |