Od 1 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy wpisani do KRS będą musieli posiadać aktywną skrzynkę do e-Doręczeń. Nowy system ma zapewnić efektywną, ekologiczną i sprawną komunikację pomiędzy przedsiębiorcami a organami administracji publicznej. Jest również kolejnym krokiem w cyfryzacji administracji publicznej.
Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która umożliwia wysyłanie i odbieranie korespondencji elektronicznie z urzędowym potwierdzeniem daty nadania i doręczenia korespondencji.
e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia umożliwiają całkowicie elektroniczną wymianę korespondencji pomiędzy:
- podmiotami publicznymi a przedsiębiorcami,
- podmiotami niepublicznymi (np. między przedsiębiorcami, od przedsiębiorcy do adwokata itp.).
Rodzaje usługi
Skrzynkę do e-Doręczeń można założyć:
- u operatora wyznaczonego (Poczta Polska) – usługa publiczna, w której posiadanie konta jest bezpłatne, korespondencja między przedsiębiorcą a podmiotem publicznym jest bezpłatna, natomiast wysyłanie korespondencji między podmiotami niepublicznymi (np. między przedsiębiorcami, od przedsiębiorcy do adwokata itp.) jest płatne, ale znacznie tańsze niż tradycyjny list polecony,
- u podmiotów prywatnych świadczących usługi e-doręczeń (np. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych) – kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (odpłatna na zasadach ustalonych przez operatora).
Jakie są obowiązki przedsiębiorców wynikające z wdrożenia e-Doręczeń?
Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorców związanym ze zmianami jest założenie i aktywowanie unikatowego adresu do doręczeń elektronicznych oraz powiązanej z nim skrzynki. Adres elektroniczny będzie następnie wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych prowadzonej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Wpis w Bazie Adresów Elektronicznych jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres. Dla tych przedsiębiorców, którzy nie założą adresów w wymaganym ustawowo terminie, oznaczać to może znaczne utrudnienie w kontakcie z administracją publiczną.
Kto ma obowiązek wdrożyć e-Doręczenia?
Obowiązek wdrożenia e-Doręczeń dotyczy:
- przedsiębiorców zarejestrowanych w CEIDG
- przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS
- fundacji
- stowarzyszeń
- przedstawicieli niektórych zawodów zaufania publicznego.
Do kiedy przedsiębiorca ma obowiązek wdrożyć e-Doręczenia dla swojej firmy?
Dla powyższych podmiotów ustawodawca przewidział różne terminy obowiązku wdrożenia e-Doręczeń. Terminy te – dla przedsiębiorców – zależne są głównie od daty rejestracji w CEIDG lub KRS. Harmonogram wdrożenia e-Doręczeń przedstawia tabela poniżej:
Którzy przedsiębiorcy mają obowiązek wdrożyć e-Doręczenia? |
W jakim terminie? |
Przedsiębiorcy, którzy będą rejestrować działalność w KRS / złożą wniosek o wpis do CEiDG od 1 stycznia 2025 r. |
Założenie skrzynki do e-Doręczeń nastąpi podczas rejestracji działalności. |
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 r. |
Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r. |
Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. | Obowiązek posiadania adresu do e-Doręczeń od 1 października 2026 r. |
Uwaga: przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG do 31 grudnia 2024 r. składający wnioski o zmianę wpisu w CEIDG od 1 lipca 2025 r. będą mieli obowiązek podać wraz z wnioskiem dane do utworzenia adresu do e-Doręczeń.
Przedstawiciele zawodów zaufania publicznego (m.in. radcowie prawni, adwokaci, komornicy), mieli obowiązek wdrożyć e-Doręczenia od 1 stycznia 2025 r.
Jak utworzyć o adres do e-Doręczeń dla przedsiębiorcy?
W celu założenia skrzynki do e-Doręczeń trzeba posiadać Profil Zaufany lub e-dowód osobisty.
- Przedsiębiorcy wpisani do KRS
Przedsiębiorcy zarejestrowani w KRS przed 1 stycznia 2025 r. powinni wystąpić ze stosownym wnioskiem o założenie adresu do e-Doręczeń. Wniosek można złożyć poprzez e-usługę w serwisie biznes.gov.pl.
Przedsiębiorcy, którzy dopiero rejestrują się w KRS (od 1 stycznia 2025 r.), podają dane do utworzenia adresu do e-Doręczeń we wniosku o zarejestrowanie w KRS.
- Przedsiębiorcy rejestrujący działalność w CEiDG
Przedsiębiorcy zarejestrowani w CEiDG do 31 grudnia 2024 r. obecnie mogą:
-
- wystąpić ze stosownym wnioskiem o założenie adresu do e-Doręczeń w serwisie biznes.gov.pl
- podać dane do utworzenia adresu we wniosku o zmianę danych firmy w CEiDG.
Przedsiębiorcy, którzy dopiero rejestrują działalność w CEiDG (od 1 stycznia 2025 r.) podają dane do utworzenia adresu do e-Doręczeń we wniosku o rejestrację działalności w CEiDG.
Po weryfikacji wniosku założoną skrzynkę do e-Doręczeń należy aktywować. Z chwilą aktywacji następuje wpis adresu do Bazy Adresów Elektronicznych, a skrzynka pozwala na wysyłanie i odbieranie wiadomości.
Wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń można złożyć przez pełnomocnika.
Jak możemy pomóc?
Możemy pomóc Państwu w bezpiecznym i skutecznym wdrożeniu doręczeń elektronicznych poprzez m.in.:
- przeprowadzenie szkolenia osób odpowiedzialnych za zapewnienie prawidłowego obiegu korespondencji,
- wsparcie w przygotowaniu procedur obsługi skrzynek do doręczeń elektronicznych,
- wsparcie przy zakładaniu skrzynki, w tym założenie jej na podstawie pełnomocnictwa,
- bieżącą obsługę skrzynki (w szczególności dla przedsiębiorców zagranicznych).