Wiadomości z Prawa Pracy – III kwartał 2016 r.

Konieczna zmiana informacji o warunkach zatrudnienia

Dnia 22 lutego 2016 r. weszły w życie przepisy wydłużające okresy wypowiedzenia umów o pracę zawartych na czas określony. Po upływie sześciu miesięcy, czyli począwszy od dnia 22 sierpnia, okresy wypowiedzenia takich umów, które były w mocy w chwili wejścia w życie nowych przepisów, uległy wydłużeniu z 2 tygodni do miesiąca. Pracodawca ma obowiązek udzielenia pracownikom pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia (art. 29 § 3 KP) obejmującej również długość okresu wypowiedzenia. Jeżeli w informacji przekazanej osobom, o których mowa powyżej, wskazano okres dwutygodniowy, to dnia 22 września 2016 r. minął termin do poinformowania pracowników w trybie art. 29 § 3(2) KP o zmienionym okresie wypowiedzenia.

Opodatkowanie odpraw

Dnia 23 czerwca 2016 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną w sprawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tą interpretacją świadczenia pieniężne otrzymywane przez pracowników w związku z przystąpieniem do programu dobrowolnych odejść nie są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Do tej pory organy skarbowe wyrażały stanowisko, że świadczenia te są wyłączone z opodatkowania.

Projekt zmiany przepisów o pracownikach tymczasowych

Na etapie opiniowania znajduje się obecnie projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczący zmiany ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. W obecnym brzmieniu projekt przewiduje przede wszystkim ograniczenie skierowania pracownika tymczasowego do jednego pracodawcy użytkownika do 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy, bez względu na to, ile agencji pracy tymczasowej będzie go kierować do pracy. Ma to na celu zapobieganie sytuacjom, w których pracownik tymczasowy – na podstawie skierowania z różnych agencji pracy tymczasowej – wykonuje pracę na rzecz tego samego pracodawcy użytkownika, omijając ograniczenia czasowe przewidziane w ustawie.

Nowelizacja Kodeksu cywilnego i Kodeksu postępowania cywilnego

Dnia 8 września 2016 r. weszła w życie istotna nowelizacja Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Wprowadza do obrotu prawnego m.in. nową formę dla czynności prawnych – formę dokumentową. Do zachowania formy dokumentowej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie. Dokumentem jest natomiast nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji, treść dokumentu może zostać zatem dowolnie ujawniona (np. znaki graficzne, dźwięk, obraz), a także utrwalona na dowolnym nośniku (np. papier lub plik) i przy pomocy dowolnych środków (pióro, komputer, telefon komórkowy). Nowe zasady podnoszą prawną rangę treści utrwalanych i przekazywanych w formie elektronicznej. Będą ona miały doniosłe znaczenie dla rozstrzygania sporów sądowych pomiędzy stronami stosunku pracy. Pracodawcy powinni zatem ostrożnie podchodzić do treści przekazywanych pracownikom np. przez pocztę elektroniczną, gdyż takie wiadomości mogą posłużyć przed sądem jako dowód przyznania pracownikowi określonego świadczenia, (np. premii), czy zmiany jego warunków zatrudnienia.

Niniejszy materiał został przygotowany w celu poinformowania Klientów kancelarii o określonych istotnych zmianach w prawie polskim i nie stanowi on porady prawnej dotyczącej konkretnej sytuacji któregokolwiek z Klientów i nie powinien być traktowany przez Klientów jako porada. W przypadku jakichkolwiek pytań związanych z przedstawionymi powyżej zagadnieniami prawnymi oraz ich możliwym wpływem na działalność gospodarczą danego Klienta w Polsce, prosimy o kontakt z prawnikiem prowadzącym Państwa sprawy.

Pobierz Wiadomości z Prawa Pracy w formacie PDF