Termin do wniesienia odwołania od decyzji środowiskowej przez organizację ekologiczną powinien być liczony od dnia, w którym ostatnia ze stron postępowania otrzymała decyzję administracyjną, a nie od dnia publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o wydaniu tej decyzji.
Termin do wniesienia odwołania rozpoczyna swój bieg nie z chwilą opublikowania decyzji środowiskowej w BIP, lecz z chwilą doręczenia tej decyzji stronom biorącym udział w postępowaniu przed organem I instancji. Publikacja w BIP, dokonana na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, ma wyłącznie charakter informacyjny. Nie rodzi natomiast żadnych skutków procesowych w sferze praw stron lub innych podmiotów niebiorących udziału w tego rodzaju postępowaniu. W szczególności publikacja ta nie otwiera terminu do wniesienia odwołania. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 16 lutego 2016 r. (II OSK 1431/14), w którym oddalił skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 stycznia 2014 r. (IVSA/Wa 1824/13).
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym. Prezydent miasta wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowli przeciwpowodziowej wchodzącej w skład śluzy w porcie. Organ doręczył decyzję inwestorowi (wnioskodawcy, tj. A. sp. z o.o.), oraz innej stronie postępowania – tzn. B. sp. z o.o., której decyzję doręczono jako ostatniej. Jednocześnie organ opublikował na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej informację o wydaniu decyzji.
Odwołanie od decyzji prezydenta miasta złożyła organizacja ekologiczna. Nie brała ona udziału w postępowaniu przed prezydentem miasta i dlatego nie doręczono jej decyzji. W odwołaniu organizacja ekologiczna zarzuciła decyzji szereg naruszeń przepisów prawa, w tym przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jedynie w odniesieniu do części przedsięwzięcia. W postępowaniu odwoławczym przed samorządowym kolegium odwoławczym powstała wątpliwość, czy organizacja ekologiczna złożyła odwołanie w terminie. W związku z tym prezentowane były odmienne stanowiska co do tego, od jakiego dnia należy liczyć początek biegu terminu dla organizacji ekologicznej do złożenia odwołania. Zgodnie z pierwszym stanowiskiem, termin ten należy liczyć od dnia publikacji informacji w BIP o wydaniu decyzji. Inne stanowisko głosiło, że termin ten należy liczyć od dnia doręczenia decyzji ostatniej ze stron (tj. B. sp. z o.o.).
Decyzja organu I instancji została utrzymana w mocy przez SKO. Organ przychylił się do drugiego z powyższych stanowisk. SKO uznało jednak, że decyzja jest prawidłowa, a odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
WSA w Warszawie oddalił skargę organizacji ekologicznej, wskazując, że zarzuty dotyczące decyzji środowiskowej są bezzasadne. Sąd odniósł się również do sposobu obliczenia terminu do złożenia odwołania. Przepis art. 44 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przyznaje prawo organizacjom ekologicznym do złożenia odwołania od decyzji środowiskowej, nawet jeżeli nie brały one udziału w postępowaniu przed organem I instancji.
Przepis ten nie określa jednak, w jaki sposób (od jakiego dnia) należy liczyć termin do wniesienia odwołania. Dlatego niezbędne jest sięgnięcie do ogólnych zasad postępowania administracyjnego, które należy stosować również w odniesieniu do organizacji ekologicznych. Termin do wniesienia odwołania dla organizacji ekologicznej powinien być liczony od dnia, w którym ostatnia ze stron postępowania (B.sp. z o.o.) otrzymała decyzję środowiskową.
NSA oddalił skargę kasacyjną organizacji ekologicznej, gdyż uznał, że w postępowaniu administracyjnym prawidłowo przeprowadzono ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. NSA podzielił także w całości stanowisko WSA odnośnie do sposobu obliczenia terminu do złożenia odwołania. Zdaniem NSA publikacja w BIP informacji o wydaniu decyzji nie wywołuje skutków prawnych przewidzianych dla doręczenia decyzji administracyjnej, a termin do złożenia odwołania przez organizację ekologiczną należy liczyć od dnia doręczenia decyzji ostatniej ze stron.
Wyrok NSA z 16 lutego 2016 r., sygn. akt II OSK 1431/14.
Komentarz Tomasz Duchniak radca prawny, kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak
W toku postępowania w sprawie decyzji środowiskowej organy administracji mogą zawiadamiać o dokonanych czynnościach w różny sposób, tj. w zależności od sytuacji np. w drodze publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej, obwieszczeń na tablicach w urzędach, poprzez publikację w prasie. Przekazanie takich informacji może mieć w określonych sytuacjach istotne znaczenie procesowe. W niektórych przypadkach takie zawiadomienie może bowiem skutkować np. rozpoczęciem biegu terminu do złożenia odwołania od decyzji, którego upływ uniemożliwia późniejsze skuteczne złożenia odwołania. W omawianym wyroku NSA słusznie uznał, że w przypadku, gdy organizacji ekologicznej nie doręczono decyzji, to termin do złożenia przez nią odwołania rozpoczyna bieg w dniu doręczenia decyzji ostatniej ze stron postępowania, a data publikacji informacji o wydaniu decyzji w BIP jest w tym wypadku bez znaczenia. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, publikacja w BIP, dokonywana zgodnie z art. 85 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku, ma na celu zapewnienie możliwości zainteresowanym podmiotom niebiorącym bezpośredniego udziału w postępowaniu zapoznania się z treścią decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (por.np. wyrok NSA z 1 grudnia 2015 r., II OSK 820/14). Podanie wiadomości o wydaniu decyzji do publicznej informacji w tym trybie skierowane jest zatem do ogółu zainteresowanego społeczeństwa. Upublicznienie informacji o wydaniu decyzji na tej podstawie nie ma waloru doręczenia decyzji stronom. W tym ostatnim przypadku organy powinny stosować przepisy ustawy o udostępnieniu informacji oraz przepisy Rozdziału 8 k.p.a.– Doręczenia.