Legal Alert | Nowości prawne w zakresie AI

Pierwsze przepisy AI Act weszły w życie
2 lutego 2025 r. weszły w życie przepisy AI Act dotyczące:

  • AI Literacy – Obowiązki dostawców i podmiotów stosujących systemy AI dotyczące zapewnienia odpowiedniego poziomu kompetencji w zakresie AI wśród swojego personelu i innych osób zajmujących się działaniem i wykorzystaniem systemów AI w ich imieniu.
  • Zakazanych praktyk w zakresie AI – Zakazane jest wprowadzanie do obrotu, oddawanie do użytku lub wykorzystywanie systemów AI uznanych za skutkujące nieakceptowalnym ryzkiem (m.in. systemy stosujące techniki podprogowe lub manipulacyjne, niektóre systemy kategoryzacji lub identyfikacji biometrycznej, czy systemy służące nieukierunkowanemu scrapingowi twarzy z Internetu lub telewizji przemysłowej).

Pierwsze wytyczne Komisji Europejskiej
W związku z częściowym wejściem w życie AI Act Komisja Europejska wydała pierwsze wytyczne dotyczące stosowania przepisów AI Act. Dotyczą one:

  • zakazanych praktyk w zakresie AI (link), oraz
  • definicji systemu sztucznej inteligencji (link).

Powyższe wytyczne Komisji Europejskiej mają za zadanie ułatwienie weryfikacji, czy dane rozwiązanie stanowi system AI podlegający AI Act, a także czy jego wprowadzanie do obrotu, oddawanie do użytku lub wykorzystywanie jest zakazane.

Nowa wersja projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji (link) opublikowana została nowa wersja projektu ustawy o systemach sztucznej inteligencji wdrażającej AI Act.

Znaczna część wprowadzonych zmian wynika z uwag przedstawionych przez organizacje branżowe i inne podmioty uczestniczące w konsultacjach projektu.

Kluczowe zmiany:

  • Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji – W skład Komisji, będącej organem nadzoru rynku w zakresie systemów sztucznej inteligencji, nie wejdą przedstawiciele ministrów właściwych do spraw informatyzacji i koordynowania służb specjalnych, Prezesa UODO i RPO. W skład Komisji włączeni zostali natomiast przedstawiciele Państwowej Inspekcji Pracy i Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Poszerzony został także zakres podmiotów, z którymi ma współpracować Komisja.
  • Ochrona wnioskodawców stosujących się do opinii indywidualnych – Podmiot, który złoży do Komisji wniosek o wydanie opinii indywidualnej (w poprzednim projekcie ustawy – interpretacji indywidualnej) w zakresie stosowania przepisów AI Act lub ustawy o systemach sztucznej inteligencji, będzie chroniony przed nałożeniem przez Komisję sankcji administracyjnej w zakresie, w jakim zastosował się do opinii indywidualnej. W pozostałym zakresie opinia nie będzie wiążąca dla Komisji i wnioskodawcy.
  • Milcząca akceptacja wniosku o opinię indywidualną – Niewydanie przez Komisję opinii indywidualnej w terminie 30 dni (w przypadkach szczególnie skomplikowanych – 60 dni) uznaje się za potwierdzenie stanowiska wnioskodawcy, które przedstawił we wniosku o opinię indywidualną.
  • Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa – Opinie indywidualne i wyjaśnienia Komisji będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej po usunięciu danych zawierających tajemnice prawnie chronione, w tym tajemnice przedsiębiorstwa.
  • Doprecyzowanie przesłanek nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzjom Komisji – Wydając decyzję o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności, Komisja będzie brać pod uwagę skalę naruszenia przepisów AI Act oraz ustawy o systemach sztucznej inteligencji, a także stwierdzone w trakcie postępowania lub mogące z dużym prawdopodobieństwem wystąpić w przyszłości szkody dla życia, zdrowia, bezpieczeństwa lub praw podstawowych osób fizycznych wynikające z wprowadzenia do obrotu, oddania do użytku lub stosowania systemu lub systemów, których dotyczy postępowanie.
  • Piaskownice regulacyjne – Do projektu ustawy dodano przepisy dotyczące ustanawiania i funkcjonowania piaskownic regulacyjnych. Są to kontrolowane ramy ustanowione przez Komisję, umożliwiające dostawcom lub potencjalnym dostawcom systemów AI możliwość rozwoju, trenowania, walidacji i testowania – w określonych przypadkach także w warunkach rzeczywistych – innowacyjnych systemów AI.
  • Układ z Komisją – Projekt ustawy wprowadza możliwość zawarcia z Komisją układu w sprawie nadzwyczajnego złagodzenia sankcji w przypadku współpracy z Komisją przez podmiot, którego dotyczy postępowanie w sprawie naruszenia przepisów AI Act lub ustawy o systemach sztucznej inteligencji.

Pobierz alert w wersji PDF

Powiązane

Szanowni Państwo,

Chcielibyśmy poinformować, że w ostatnich dniach w sieci pojawiły się fałszywe wiadomości e-mail podszywające się pod naszą Kancelarię. W niektórych przypadkach do wiadomości dołączane są rzekome faktury wystawione przez naszą Kancelarię.

Fałszywe e-maile można rozpoznać po tym, że są wysyłane z nietypowych, nieznanych adresów, które nie należą do naszej domeny. Dodatkowo, często wiadomości te są wysyłane z adresów łudząco podobnych do adresów faktycznych nadawców. Pragniemy podkreślić, że nasza Kancelaria nie ma żadnego związku z tymi wiadomościami. Wszystkie oficjalne wiadomości od nas są wysyłane wyłącznie z adresów w domenie @skslegal.pl.

Informujemy, że w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa zawiadomiliśmy Policję, to jest Centralne Biuro Zapobiegania Cyberprzestępczości. Prosimy o ostrożność: dokładnie sprawdzajcie Państwo adres nadawcy wiadomości i nie otwierajcie podejrzanych e-maili ani załączników. W razie wątpliwości zalecamy natychmiastowe usunięcie takiej korespondencji.