Nowe narzędzia kontroli zwolnień lekarskich przez ZUS
Z dniem 5 października 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych („ZUS”) zyskał nowe uprawnienia w zakresie kontroli wykorzystania zwolnień lekarskich, które mają zapobiec nadużyciom ze strony ubezpieczonych. Kierując ubezpieczonego na kontrolne badania lekarskie ZUS będzie mógł przesłać ubezpieczonemu zawiadomienie o terminie takiego badania nie tylko w tradycyjny sposób, ale również:
- na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych oraz na profil informacyjny w systemie teleinformacyjnym ZUS;
- przez operatora wyznaczonego z wykorzystaniem tzw. publicznej usługi hybrydowej, jak również przez operatora pocztowego;
- przez pracowników ZUS lub inne upoważnione osoby albo za pośrednictwem pracodawcy.
W zależności od wybranej formy ZUS przekaże zawiadomienie odpowiednio:
- na piśmie w postaci elektronicznej;
- na piśmie w postaci papierowej;
- na piśmie w postaci papierowej, telefonicznie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym na adres do doręczeń elektronicznych; zawiadomienie może być przekazane telefonicznie, jeżeli numer telefonu ubezpieczonego jest znany podmiotowi dokonującemu doręczenia.
Zawiadomienie na piśmie w postaci papierowej przesyłane jest na adres pobytu ubezpieczonego w okresie czasowej niezdolności do pracy, wskazany w zaświadczeniu lekarskim.
Dostęp przedstawiciela związku zawodowego do danych osobowych zawartych we wniosku o przyznanie świadczeń z ZFŚS
Urząd Ochrony Danych Osobowych („UODO”) potwierdził w swoim najnowszym stanowisku (opublikowanym w dniu 3 listopada 2021 r.), że przedstawiciel związku zawodowego, wyznaczony przez ten związek do udziału w opiniowaniu przyznawania indywidualnych świadczeń z ZFŚS, może, a wręcz powinien mieć dostęp do danych osobowych zawartych we wnioskach o przyznanie takich świadczeń (dotyczy to również wniosków składanych przez emerytów – byłych pracowników, uprawnionych do korzystania ze świadczeń ZFŚS).
Powyższe stanowisko dotyczy jednak konkretnej sytuacji, w której omawiane umocowanie wynika z przepisów regulaminu ZFŚS, upoważniających związek zawodowy do wyznaczenia ze swojego grona takiego przedstawiciela. Warto jednocześnie wskazać, że zgodnie z wcześniejszym stanowiskiem UODO omawiane uprawnienie nie przysługuje jakimkolwiek innym przedstawicielom związku zawodowego, a w szczególności podstawą przetwarzania takich danych osobowych przez związek zawodowy nie są przepisy ustawy o związkach zawodowych.
Emerytura stażowa
Do Sejmu trafił zainicjowany przez NSZZ “Solidarność” obywatelski projekt zmiany ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz o zmianie niektórych ustaw.
Projekt zakłada wprowadzenie do polskiego systemu prawnego tzw. emerytury stażowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze założenia projektu:
- uprawnionymi do emerytury stażowej byłyby osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r.;
- emerytura stażowa przysługiwałaby po osiągnięciu stażu pracy wynoszącego 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn, niezależnie od osiągnięcia przez nich wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn);
- wysokość emerytury stażowej nie może być niższa od najniższego świadczenia emerytalnego, określonego w art. 85 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (obecnie, co do zasady, jest to kwota 1.250 zł miesięcznie); nie będzie więc możliwości jej przyznania w sytuacji, w której dana osoba nie zgromadziła na swoim koncie wystarczającej wartości składek na ubezpieczenie emerytalne;
- po spełnieniu powyższych kryteriów ubezpieczony miałby prawo do dokonania wyboru momentu zakończenia pracy zarobkowej, mogąc oczywiście kontynuować pracę zarobkową po osiągnięciu ww. stażu pracy tak, aby zwiększyć wysokość świadczenia emerytalnego.